U bent hier: Home / 2019 / Onderzoek maakt kunst in musea toegankelijker voor jongeren

Onderzoek maakt kunst in musea toegankelijker voor jongeren

21-03-2019

Jongeren en kunst, het is niet altijd een makkelijke combinatie. Onderzoekers van de KU Leuven gingen met musea en jongeren tussen 10 en 14 jaar aan de slag en vonden negen manieren om musea op maat van jongeren te maken.

Jongeren en kunst, het is niet altijd een makkelijke combinatie. Onderzoekers van de KU Leuven gingen met musea en jongeren tussen 10 en 14 jaar aan de slag en vonden negen manieren om musea op maat van jongeren te maken.

Veertig jongeren tussen 10 en 14 jaar werden in kleine groepjes losgelaten in drie Europese musea. Gedurende twee tot vijf dagen volgden onderzoekers van de KU Leuven de ervaringen van de tieners bij hun bezoek aan tijdelijke tentoonstellingen en vaste collecties. De jongeren zetten hun ervaringen om in objecten, machines of robots die tieners kunnen begeleiden tijdens een museumbezoek. Zo was er een groepje dat het idee lanceerde om bezoekers op een trein mee te nemen door het museum. Een ander groepje maakte dan weer een voeldoos bij een bepaald schilderij om zo nog extra zintuigen te prikkelen. De onderzoekers formuleerden uiteindelijk negen strategieën die musea kunnen gebruiken om jonge bezoekers meer aan te spreken tijdens hun museumbezoek.

(lees verder onder video)

Leg je neer bij kunst

De simulatiemachine is een van de oplossingen die de jongeren bedachten om beter naar kunstwerken te leren kijken. De machine maakt een projectie die het kunstwerk in de juiste context plaatst. | © KU Leuven

Digitale technologie is één van de manieren om jongeren aan te spreken, maar er zijn ook heel wat minder voor de hand liggende opties. Zo raden de onderzoekers musea aan om in te spelen op het lichaam en de zintuigen van tieners. Marije Nouwen: “Jongeren houden ervan om te bewegen, te lopen, te experimenteren. Musea kunnen daarop inspelen. Daag jonge bezoekers uit om op zoek te gaan naar details in schilderijen of ga op zoek naar een kunstwerk dat gebaseerd is op muziek of poëzie. Laat hen kijken vanuit een ander perspectief: ga eens op de grond zitten of liggen, een kunstwerk ziet er plots helemaal anders uit!”

Een andere strategie moedigt jongeren aan om met elkaar te praten over kunst. “Tieners praten veel en graag. Speel hier als museum op in en moedig hen aan om vragen te stellen en te discussiëren. Stel zelf ook vragen, maar denk daar goed over na. Stel bijvoorbeeld open vragen, zoals ‘Wat zie je hier?’ Of laat de verbeelding van de jongeren werken: ‘Wat zou die figuur aan het zeggen zijn?’ of ‘Als het canvas groter was, wat zou jij erbij tekenen?’ Zodra je de creativiteit van jongeren aanspreekt, zijn de mogelijkheden eindeloos”, zegt Marije Nouwen.

Dit zijn slechts enkele van de strategieën die de onderzoekers konden ontwikkelen. Hier vind je alle 'tips & tricks'.


Het onderzoek is een samenwerking van HIVA en Mintlab (beiden KU Leuven), Museum M (Leuven), Ludwig Forum (Aken), Design Museum (Gent), Art and History Museum (Brussel), Van Abbemuseum (Eindhoven). De sessies met de jongeren vonden plaats in Museum M, Ludwig Forum en Design Museum. Dit onderzoeksproject is een initiatief van de KU Leuven en wordt gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap.

Meer informatie over dit onderzoek


Tine Danschutter

Blijf op de hoogte met de KU Leuven-nieuwsmail

De KU Leuven-nieuwsmail bundelt al het nieuws van de KU Leuven.

Abonneren

Twitter